Meedoen aan de Hot Item Winterduathlon?

De Hot ITem Winterduathlon is een evenement voor sporters van alle niveaus. Voor de schaatsers die net beginnen, tot de ervaren atleten die al heel wat kilometers in de ijzers hebben zitten. Zo ook Ivar Ottenbros. Hij is nu ongeveer 3 jaar lid van DTC en fanatiek zwemmer, hardloper en fietser. Voordat hij deze sporten ontdekte was Ivar een schaatser, en niet zomaar een. Hij heeft 11 jaar lang aan schaatswedstrijden meegedaan, variërend van NK’s tot landelijke wedstrijden. Drie jaar geleden heeft Ivar de overstap naar triatlons gemaakt.

Vorig jaar deed Ivar mee aan de Hot Item Winterduathlon en werd hij eerste op de korte afstand. Ook dit jaar staat hij weer op de deelnemerslijst. Benieuwd hoe zijn voorbereiding eruit ziet? In de komende 2 blogs laat Ivar zien hoe zijn trainingsweken eruit zien en deelt hij een aantal tips voor de wedstrijddag.

Het komend seizoen is mijn aandacht gericht op triatlons, maar in de aanloop op het zomerseizoen is het super goed om af en toe wat ‘wedstrijdprikkels’ te krijgen. De Hot ITem Winterduathlon is een hele mooie en leuke wedstrijd om deze prikkels op te doen. Dit jaar wordt mijn 3e deelname. In 2017 deed ik mee aan de lange afstand, vorig jaar (2018) heb ik de korte afstand gedaan, welke ik wist te winnen.

In de aanloop naar de winterduathlon zien de trainingen er niet heel anders uit dan trainingen voor het zomerseizoen. Vanuit mijn schaatsachtergrond heb ik een redelijke basisconditie (schaatsers trainen veel op de racefiets). Ik maak wat uren op de fiets, ben 2 á 3 keer per week aan het hardlopen en lig 3 á 4 keer per week in het zwembad. Als de tijd het toelaat probeer ik eens per week op het ijs te staan voor de schaatskilometers.

Mijn tip voor de winterduathlon: verander niet te veel aan je trainingsschema, maar probeer het schaatsen wel goed aan te pakken door regelmatig de ijsbaan op te zoeken. Je zou een looptraining of fietstraining kunnen vervangen door een schaatstraining. Let hierbij wel op: schaatsen is een intensieve sport: een uurtje schaatsen is vergelijkbaar met een pittige intervaltraining. Blijf dus wel je ‘rustige’ duur kilometers maken in deze periode.

Tijdens de winterduathlon begin je met hardlopen. Probeer daarom elke schaatstraining te starten met een stukje hardlopen om de baan heen. Zodoende kom je goed opgewarmd het ijs op en train je direct de overgang van lopen naar schaatsen. De overgang van lopen naar schaatsen is best lastig: tijdens het hardlopen gebruik je vergelijkbare spiergroepen als bij het schaatsen. De eerste meters op het ijs kunnen daardoor ook behoorlijk wiebelig en onwennig voelen. Probeer ontspanning in je slag te zoeken en van daaruit rustig in je tempo te komen. Als je het ècht serieus aan wil pakken: leg je schaatsen al klaar voor het warmlopen en probeer deze zo snel mogelijk aan te trekken. Dan train je ook direct een snelle wissel (hierover later meer).

Net als bij de ‘gewone’ triatlon geldt ook voor de winterduathlon: voeding is belangrijk! Afhankelijk van de afstand ben je tussen de 40 en 100 minuten bezig. Een kleine bidon meenemen op het ijs zorgt ervoor dat je kunt wennen aan het drinken tijdens het schaatsen (dit vermindert de kans op kramp).

Denk bij voeding ook aan herstel. Een gouden tip: drink Chocomel na afloop! Hierin zitten voldoende eiwitten en koolhydraten om goed te herstellen na een zware schaatstraining. Als je echt fanatiek hebt getraind mag hier natuurlijk een toef slagroom op.

In een volgend artikel zal ik wat meer tips delen over hoe je de wedstrijd zelf goed kunt aanpakken.